Nieuws

Amsterdam steeds meer een paradijs voor de (elektrische) fiets!

Je hebt het vast niet gemist; parkeren in Amsterdam is absurd duur geworden en snorfietsen moeten de fietspaden verlaten en verplicht een helm dragen. Maatregelen als deze maken Amsterdam steeds fiets vriendelijker en zorgen voor een positieve stimulans om meer mensen op de fiets te krijgen.

Amsterdam beste fietsstad ter wereld

Het onderzoeksrapport ‘The 100 Best Cities in the World to Ride a Bicycle’ is gepubliceerd door ScanMovers. In dit rapport zijn de 100 beste steden om in te fietsen vergeleken op verschillende categorieën, zoals lengte van de fietspaden, ondersteuning vanuit de overheid, deelfietsen en ongelukken. Het is het meest uitgebreide rapport over fietssteden tot nu toe. Nederland scoort heel goed met maar liefst 3 steden in de top 10. Amsterdam is de grote winnaar op de eerste plek.

De elektrische fiets is een goed alternatief voor de auto
Als maatregel om Amsterdam leefbaarder te maken en bereikbaarheid te verbeteren heeft de gemeente de parkeertarieven in de stad fors verhoogd tot wel € 7,50 per uur in het centrum. De motivatie achter deze maatregel is om Amsterdam autoluw te maken en meer te voorzien in de behoefte aan meer groen. Een autoluwe stad is ook een zeer positieve ontwikkeling voor fietsers, die rustiger verkeer zullen ervaren.

Voor forenzen die voor het dagelijkse woon-werk verkeer kiezen voor de auto is deze maatregel natuurlijk minder leuk. Vooral voor hen die binnen een straal van 20 kilometer van hun werkadres wonen zou de elektrische fiets een fantastisch alternatief zijn. Met een e-bike verloopt de reis snel, efficiënt en ontspannen. En dat zonder parkeerkosten en CO2 uitstoot. Download de Urbee app om gebruik te maken van onze shared e-bikes of meld je aan voor Urbee One, je persoonlijke Urbee e-bike.

Snorfietsen weg van het fietspad

Sinds 8 april 2019 zijn de fietspaden verlost van scooters. Snorfietsen (scooters met een blauw kenteken) moeten op drukke fietspaden binnen de ring A10 op de weg rijden en verplicht een helm dragen. Het fietspad wordt daarmee verboden terrein voor de zware, vaak opgevoerde scooters. De stad Amsterdam heeft voor deze maatregel gekozen om de drukte op de fietspaden te verminderen. Door scooters op de rijbaan te plaatsen zal de doorstroming op de fietspaden verbeteren en verkeersveiligheid toenemen.

Dankzij deze maatregel wordt elektrisch fietsen in Amsterdam ook een stuk aangenamer. Vaak schatten snorfietsers de snelheid van e-bikes namelijk verkeerd in, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Door scooters op de rijbaan te laten rijden zal er meer ruimte op de fietspaden vrijkomen, waardoor ook e-bikes veiliger en gemakkelijker normale fietsers in kunnen halen.