Veelgestelde vragen over Urbee
Waarom Urbee?
Urbee zet zich in voor een leefbaardere stad met minder CO2 uitstoot. Hier dragen we aan bij met ons netwerk van elektrische deelfietsen. Wist je dat 80% van alle autoritten korter is dan 20 kilometer? Die afstand is perfect om af te leggen met een e-bike. Onze Urbee e-bikes zijn te vinden in stations verspreid door de hele stad, klaar om door jouw gebruikt te worden! Download de app, vind jouw dichtsbijzijnde locatie op de kaart en enjoy the ride!
Hoe en wanneer is de klantenservice bereikbaar?
Het makkelijkste is om een e-mail te sturen naar support@urbee.nl. Zeker als je verzoek een administratief vervolg nodig heeft. In geval van nood kun je ook de e-bike terug brengen naar het originele station en een nieuwe e-bike reserveren via de app. Onze klantenservice staat op doordeweekse dagen voor je klaar van 8:30 tot 20:30 en op zaterdag va 9:00 tot 17:00. Op zondag zijn we gesloten. Mocht onze klantenservice onbereikbaar zijn, dan helpen we je zo snel mogelijk zodra we weer bereikbaar zijn met je aanvraag. Je kunt ons bereiken via +31 850 653 428
Waar kan ik Urbee e-bikes vinden?
We hebben Urbee stations verspreid over de hele stad. Bekijk de kaart met alle stations of download de app om jouw meest dichtsbijzijnde station te vinden.
Hoe werkt een Urbee e-bike?
De Urbee e-bikes worden ondersteund door een elektrische motor in het voorwiel. Daardoor is fietsen minder vermoeiend en rij je met een gemiddelde snelheid van 25 kilometer per uur sneller dan op een gewone fiets.
Met het display links op het stuur kun je de elektrische ondersteuning aanzetten. Gebruik hiervoor de aan-knop links boven. Met de plus- en min-knop kun je de mate van ondersteuning aanpassen. De Urbee e-bikes hebben 9 ondersteuningslevels (0 t/m 8). Enjoy the ride!
Hoe lang gaat een volle accu mee?
Met een volle accu kun je tussen de 50 en 80 kilometer fietsen afhankelijk van jouw rijgedrag en de conditie van het weer.
Zijn er verschillende maten Urbee fietsen?
De Urbee fiets kent één universeel ontwerp met een verstelbaar zadel.
Waar dient de RAM Mount voor?
De RAM Mount is een smartphone houder. Hierdoor kun je bijvoorbeeld met twee handen aan het stuur veiliger genavigeerd worden.
Hoe ontgrendel ik een Urbee e-bike?
Om de Urbee e-bike te ontgrendelen swipe je het slot in de app op groen. Het slimme Bluetooth slot springt dan automatisch open. Je boeking start vanaf het moment dat je de e-bike hebt bevestigd in de app.
Hoe vergrendel ik een Urbee e-bike?
Haal de ketting uit het slot, bevestig deze om een vast object en plug hem weer terug in het slot. Swipe het slot in de app op rood en zet de e-bike handmatig op slot. Zorg ervoor dat je de e-bike altijd dubbel op slot zet aan een vast object. Tussen je rit door kun je de e-bike zo vaak op slot zetten als je maar wilt.
Mijn slot gaat niet open, wat moet ik doen?
Om het slot te openen of te sluiten moet je smartphone altijd een verbinding hebben met Bluetooth en internet. Sommige Urbee stations bevinden zich op een locatie met slechter bereik; bijvoorbeeld ondergronds of in een parkeergarage. Het is mogelijk dat je betere verbinding ontvangt als je iets meer richting de uitgang loopt. Probeer wel zo dicht mogelijk bij de e-bikes te blijven. Als niks werkt kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice.
Kan ik de Urbee e-bike thuis opladen?
De Urbee e-bikes die je boekt via de Urbee app deelfietsen. Het is niet mogelijk om deze thuis op te laden. Om op te laden dien je de e-bike terug te brengen naar het oorspronkelijke station en daar kan de e-bike opgeladen worden. Wil je thuis je e-bike opladen? Misschien is een persoonlijk e-bike abonnement dan iets voor jou!
Mijn Urbee e-bike is defect, wat moet ik doen?
Vervelend om te horen dat je Urbee e-bike het niet goed doet. Je kunt de e-bike teru brengen naar het oorspronkelijke station en een nieuwe boeken. We vragen je ook om contact op te nmen met onze klantenservice zodat je een gepaste schadevergoeding geboden kan worden.
Hoeveel kost het?
Het eerste uur betaal je een vast bedrag van €3,-. Na het eerste uur is de prijs €0,05 per minuut tot een maximum van €15,- per dag. Als je de e-bike langer dan 24 uur gebruikt, stijgt de prijs vanaf dat moment weer met €0,05 per minuut tot je de volgende maximum van €30,- (2 dagen) hebt bereikt, etc.
Hoe werkt de wallet?
Een minimum bedrag van €15,- in de wallet is vereist om te starten met fietsen. Als het bedrag in je wallet onder de €15,- is en je wilt een nieuwe rit boeken kun je gemakkelijk geld toevoegen aan je wallet al vanaf €5,- per keer.
Kan ik het geld uit mijn wallet terug krijgen?
Natuurlijk kan dat! Het is jouw geld dus je kunt het ten allen tijden terugvragen door contact op te nemen met onze klantenservice. Let op: acties of gratis gekregen tegoed betalen we niet uit.
Hoe boek ik een Urbee e-bike?
Download de app en vind jouw meest dichtsbijzijnde station op de kaart. Hier kun je ook zien hoeveel e-bikes er op dat moment beschikbaar zijn. Loop vervolgens naar het station toe en zorg ervoor dat je smartphone is verbonden met Bluetooth en een internetverbinding heeft. Bij het station kun je via de app een e-bike selecteren en gaan rijden!
Hoe annuleer ik mijn boeking?
Bij het gebruik van een Urbee e-bike kun je binnen 5 minuten na de start van de boeking nog gratis annuleren. Deze 5 minuten starten nadat je een e-bike hebt geaccepteerd in de app. Mocht er iets mis zijn met de e-bike of ben je van gedachte veranderd; dan kun je dus binnen 5 minuten kosteloos annuleren. Als deze 5 minuten voorbij zijn zul je wel iets betalen voor het annuleren. Indien nodig kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice.
Hoe beëindig ik mijn boeking?
Om je rit te beëindigen zet je de e-bike dubbel op slot en klik je op ‘boeking beëindigen’ in de app. Mocht je dit zijn vergeten, dan geeft de app je een notificatie om je boeking te beëindigen. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om de boeking correct te beëindigen, maar je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice.
Help! Ik ben vergeten mijn boeking te beëindigen.
Je kunt altijd nog je boeking beëindigen. Je krijgt vanuit de app ook een notificatie mocht je het zijn vergeten. Om de boeking te beëindigen moet je smartphone wel connectie hebben met de e-bike en dien je naast de e-bike te staan en Bluetooth en internetverbinding te hebben. Sommige locaties hebben slechtere verbinding doordat ze zich bijvoorbeeld ondergronds of in een parkeergarage bevinden. Probeer dan richting de uitgang te lopen voor een betere verbinding. Als je tegen problemen aanloopt staat onze klantenservice altijd klaar om je te helpen.
Kan ik meerdere e-bikes boeken?
Het is niet mogelijk om meerdere e-bikes via één account te boeken. Wel kunnen alle gebruikers de Urbee app downloaden, een account aanmaken en zelf een e-bike boeken.
Waar kan ik mijn reisgeschiedenis terugvinden?
In het menu onder het kopje ‘Ritgeschiedenis’ kun je al je ritjes terug vinden, inclusief locaties, tijden en prijzen. Online kun je inloggen op my.urbee.nl om je reisgeschiedenis te bekijken. Hier kun je ook je reisgeschiedenis exporteren voor administratieve doeleinden.
Het station was gesloten toen ik mijn Urbee e-bike terug wilde brengen, wat nu?
Sommige Urbee stations hebben beperkte openingstijden. Deze staan voor elke locatie vermeld op de kaart. Zorg ervoor dat je altijd de Urbee e-bike terugbrengt voor het station is gesloten. Mocht het nu te laat zijn dan kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice.
Hoe kan ik gebruik maken van Urbee e-bikes met een zakelijk account?
Als zakelijke gebruiker kun je een nieuw account aanmaken in de Urbee app met het e-mailadres dat bij ons bekend is. Je zult dan worden toegevoegd aan het bedrijfsaccount en zo gebruik kunnen maken van de Urbee e-bikes.
Ben je een nieuwe werknemer of nieuwe zakelijke gebruiker? Stuur dan even een e-mail naar support@urbee.nl met je werk e-mailadres en de naam van het bedrijf waar je voor werkt. Dan zullen we je toevoegen aan het bedrijfsaccount.
Ik heb zowel een zakelijk- als een privé account.
Rechtsboven in de app op de homepagina kun je meerdere accounts toevoegen. Hier kun je gemakkelijk switchen tussen je zakelijke account en je privé account, zodat je altijd gebruik kunt maken van Urbee e-bikes.
Wanneer kom ik in aanmerking?
Je komt in aanmerking voor de Urbee e-bike als je oorspronkelijke autoroute (minimaal 5 km) die je in de spits afleggen moet door het knelpuntengebied in Nijmegen-West gaan. Het knelpuntgebied betreft onder andere routes over de Weurtseweg, Industrieweg, Marialaan, Tunnelweg, Wolfskuilseweg, Voorstadslaan of Molenweg. De Waalbrug zelf is geen knelpunt. Via SlimSpitsen mag je meedoen met 1 project, je kan je dus niet ook bij een ander project aanmelden.
Wat is de opzegtermijn van het abonnement?
Na de eerste 3 maanden zal het abonnement van Urbee maandelijks opzegbaar worden. Het abonnement gaat in vanaf het moment dat je de fiets ophaalt bij het servicepunt Bikewerk in Nijmegen.
Wanneer moet ik betalen?
Bij het afsluiten van een abonnement betaal je 1 maand vooruit, aan het eind van je abonnement wordt dit verrekend. De kortingen die je per maand spaart worden in de facturatie van iedere volgende maand verrekend. Voor elke spitsmijding krijg je €10,- korting. Bij twaalf keer fietsen tijdens de avondspits (ma-vr tussen 15.00 en 19.00 uur) is je Urbee e-bike dus gratis.
Krijg je een eigen fiets of een deelfiets?
Bij deelname aan het Urbee project krijg je een eigen Urbee e-bike voor thuis. Via de Go About app kan je het dubbele digitale slot openen en sluiten, op deze manier worden je spitsritten bijgehouden. De fiets kan thuis gestald en opgeladen worden. Bij de fiets krijg je 1 sleutel (voor de uitneembare accu) en een oplader zodat je de accu zelf thuis kunt opladen.
Wanneer kan ik mijn e-bike ophalen?
Na het afsluiten van het abonnement ontvang je (na 15 april) een mail met de informatie die je nodig hebt voor het ophalen en het gebruik van de e-bike. BikeWerk (Reguliersstraat 29, Nijmegen) is het Urbee servicepunt, voor het ophalen van je fiets maak je een afspraak met BikeWerk.
Zit er onderhoud en reparatie in het abonnement?
Het abonnement van Urbee is inclusief verzekering en gratis reparatie bij een defect of onderhoud bij BikeWerk. Voor reparatie en wissel aan huis kan je gebruik maken van de Thuiswisselservice voor €45,-.
Waar is het servicepunt?
Het servicepunt waar je de fiets voor het eerste gebruik ophaalt en langsbrengt voor onderhoud of reparaties is BikeWerk. Het adres van BikeWerk is: Reguliersstraat 29, Nijmegen.